FRA-lagen


Som inlägg i debatten om FRA-lagen skulle jag vilja att ni läser detta utdrag ur George Orwells bok ”1984”

 

”är du skyldig?” frågade Winston

”Klart att jag är skyldig!” utbrast Parsons med en servil snegling åt teveskärmen. ”Du tror väl inte att partiet arresterar en oskyldig människa va?” Hans grodliknande ansikte blev lugnare och antog till och med en lätt fromlande uppsyn. ”Krimtänk är någonting förfärligt, gamle vän”, sade han moraliserande. ”Det är försåtligt. Det kan komma över en utan att man ens vet om det. Vet du hur det kom över mig? I sömnen! Ja, just det. Där var jag, jobbade på, försökte göra min andel – och jag hade aldrig en aning om att jag hade något ont i tankarna. Och så började jag tala i sömnen. Vet du vad dom har hört mig säga?”

Han sänkte rösten, som när någon är tvungen att säga något oanständigt av medicinska skäl.

”’Ner med storebror!’ Ja, det var vad jag sa! Jag lär ha sagt det flera gånger, om och om igen. Oss emellan sagt, gamle vän, så är jag glad över att dom fick fast mig innan det gick ännu längre. Vet du vad jag tänker säga till dom när jag ska till domstolen? ’Tack’ tänker jag säga, ’Tack för att ni räddade mej innan det var för sent.’”

”Vem angav dig?” frågade Winston.

”Det var min lilla flicka”, sade Parsons med ett slags sorgsen stolthet. ”Hon hade lyssnat vid nyckelhålet. Hörde vad jag sa och stack iväg till patrullerna genast nästa dag. Ganska så smart av en sjuårs tjej, va? Jag känner inget agg till henne för den saken. Jag är faktiskt stolt över henne. Det visar att jag har uppfostrat henne i den rätta andan i alla fall.”

 

Teveövervakning, telefonavlyssning, e-postkontroll, osanningar upprepade tills man uppfattar dem som sanningar. Är det så här vi vill ha det? Av någon anledning får jag tankar på häxprocesserna när jag läser ”1984” och om man tänker att vi i vårt samhälle närmar oss vad som skildras i boken, är det än tydligare att det är processer liknande häxprocesser vi närmar oss.

/Kattmor – jag-får-spattmor

Lämna en kommentar

Filed under Åsikter

Kommentera

